Zabawa pozwala dzieciom rozwijać różne umiejętności ? od kreatywności, przez kompetencje miękkie, do sprawności fizycznej. Dlatego też tak ważna jest różnorodność gier i zabaw organizowanych dla nich od najmłodszych lat.

Niejednokrotnie, gdy znudzone dziecko prosi rodziców o propozycję zabawy, otrzymuje grę komputerową, kolorowankę lub zachęcane jest, by pooglądało bajki w telewizji. A jak bawili się dorośli, kiedy byli w wieku swych pociech? A dziadkowie? Często ?zwykły patyk? czy też sznurek stawał się wspaniałym towarzyszem zabawy, a liście zamieniały się np. w ?prawdziwe dolary?.

Proces zabawy

W literaturze można natrafić na różnorodne definicje zabawy, rozpatrywanej pod różnym kątem, np. biologicznym, psychologicznym czy też socjologicznym. Można się spotkać z opisem zabawy wskazującym, że jest to pewnego rodzaju trening umiejętności czy też forma zaspokajająca chęć działania. Według niemieckiego filozofa Fryderyka Schillera, zabawa pozwala rozładować nadmiar siły zgromadzonej w organizmie. Jest to zatem niezwykle istotny element życia, który wraz z wiekiem zmienia się, poczynając od tych najprostszych czynności poznawczych, w udział w grach, które mają określone zasady. Dzieci podczas zabawy uczą się kreatywnego i analitycznego myślenia, które będzie wykorzystywane w dorosłym życiu. Stąd też dla prawidłowego rozwoju istotne jest zapewnienie możliwości kreowania najbliższego świata, metamorfoz krzewów...