Niewykorzystany potencjał surowców
Strumień odpadów powstający w efekcie funkcjonowania stacji demontażu pojazdów samochodowych jest zależny od uregulowań prawno-administracyjnych oraz podaży aut trafiających do recyklerów.
Obowiązujące poziomy
Obowiązki w zakresie uzyskania poziomów odzysku i recyklingu określono w art. 28 i 60 Ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Poziomy te są tożsame z wymaganiami określonymi w dyrektywie 2000/53/WE, tj. od 2015 r. 85% (recykling) i 95% (odzysk).
Jednocześnie należy zauważyć, że przy obliczaniu wskazanych poziomów przedmioty wyposażenia i części pojazdów przeznaczone do ponownego użycia zalicza się do odzysku i recyklingu. Osiągnięte poziomy dla pojazdów wycofanych z eksploatacji w latach 2011-2014 wynosiły: w przypadku recyklingu w 2011 r. ? 89,5%, w 2012 r. ? 90,4%, w 2013 r. ? 88,6%, w 2014 r. ? 89,9%, a w przypadku odzysku w 2011 r. ? 91,5%, w 2012 r. ? 92,8%, w 2013 r. ? 90,3%, w 2014 r. ? 92,5%.
Wyniki te wskazują, że w latach 2011-2014 obowiązujące wymagania dotyczące odzysku i recyklingu zostały osiągnięte.
Potencjalna masa odpadowa
Producenci pojazdów są obowiązani do ograniczania stosowania w nich substancji niebezpiecznych, uwzględniania wymogów demontażu i ponownego użycia przedmiotów wyposażenia i części oraz odzysku i recyklingu samochodów wycofanych z eksploatacji, a także stosowania materiałów pochodzących z recykling d...