Od 11 maja 2011 r. obowiązuje Ustawa z 25 lutego 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych, dotycząca rozszerzenia przesłanek wykluczenia wykonawców z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego z artykułu 24 ustawy Prawo zamówień publicznych (P.z.p.).

Na mocy nowelizacji do art. 24 ust. 1 P.z.p. dodano nowy punkt 1a, zgodnie z którym z postępowania wyklucza się wykonawców, z którymi dany zamawiający rozwiązał albo wypowiedział umowę w sprawie zamówienia publicznego bądź od niej odstąpił z powodu okoliczności, za które wykonawca ponosi odpowiedzialność, jeżeli powyższe czynności nastąpiły w okresie trzech lat przed wszczęciem postępowania, a wartość niezrealizowanego zamówienia wyniosła co najmniej 5% wartości umowy.
Co ważne, aby wykluczenie było skuteczne, musi zostać dokonane przez tego zamawiającego, z którym wykonawca miał zawartą umowę o zamówienie publiczne (nie może to być dowolny zamawiający). Będzie on mógł wykluczyć wykonawcę zarówno w postępowaniu, które ma na celu dokończenie niezrealizowanego kontraktu, jak i we wszystkich innych postępowaniach prowadzonych przez tego samego zamawiającego. Ponadto łącznie muszą zostać spełnione dwie dodatkowe przesłanki. Po pierwsze, rozwiązanie albo wypowiedzenie umowy lub odstąpienie od niej musi nastąpić w okresie trzech lat przed wszczęciem postępowania, ...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?