Henryk Bylka

6 czerwca na 110 posiedzeniu Sejmu trzeciej kadencji głosowano nad poprawkami Senatu do Ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Odrzucono (331 głosów za odrzuceniem, 22 przeciw, wstrzymał się 1 poseł) tylko najistotniejszą poprawkę, pozostawiając zapis przyznający radzie gminy a nie zarządowi, jak słusznie moim zdaniem chciał Senat, kompetencje do zatwierdzania taryf proponowanych przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne.

Surowe prawo ale prawo, jak głosi stare porzekadło. Na szczęście zapisy ustawowe dotyczące szczegółów zasad i procedury ustalania i zatwierdzania taryf nie są precyzyjne. Ustawowa delegacja upoważnia odpowiedniego ministra do wydania zarówno wzoru wniosku, jak i niezbędnego zakresu informacji zawartych w uzasadnieniu taryf. Mam nadzieję, że szczegóły rozporządzenia lepiej niż ustawa określą istotę "zatwierdzania opłat". Dlatego z oceną artykułów ustawy dotyczących taryf trzeba poczekać do ukazania się tego rozporządzenia. W mniejszym stopniu od przepisów wykonawczych zależą rozwiązania dotyczące inwestycji modernizacyjnych i rozwojowych.

Według ustawowych zapisów

Zgodnie z art. 1 Gmina ustala kierunki rozwoju sieci w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy i miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Na przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne nakłada się obowiązek zapewnienia realizacji ...