Nowe zasady określania warunków lokalizacji reklam przez gminy
Jednymi z ważniejszych zagadnień zawartych w ustawie krajobrazowej jest określanie przez władze gminy zasad lokalizacji reklam, obiektów małej architektury i ogrodzeń. Regulacje te mogą znacząco poprawić wygląd polskiego krajobrazu.
Sejm uchwalił 24 kwietnia 2015 r. ustawę o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu, powszechnie określaną jako ?ustawa krajobrazowa? (DzU z 2015 r. poz. 774). Weszła ona w życie 11 września 2015 r.
Nowe definicje ustawowe
Pojęcie reklamy, nośnika reklamy czy urządzeń reklamowych było rozmaicie używane, w tym w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego przyjmowanych przez gminy. Ustawą krajobrazową w Ustawie z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (DzU z 2015 r. poz. 199, ze zm., dalej: u.p.z.p.) wprowadzone zostały definicje ustawowe mające uporządkować stosowanie przepisów w tej materii. Przez reklamę należy rozumieć upowszechnianie w jakiejkolwiek wizualnej formie informacji promującej osoby, przedsiębiorstwa, towary, usługi, przedsięwzięcia lub ruchy społeczne. Wprowadzona w u.p.z.p. definicja reklamy odnosi się więc do samej czynności polegającej na przekazywaniu określonych treści, a nie do zmaterializowanej formy tego przekazu. Zamieszczanie takich treści następuje kolejno w zmaterializowanej formie, a więc na tablicach reklamowych lub urządzeniach reklamowych. Przez tablicę reklamową należy rozumieć...