Uchwalona 25 lutego br. nowelizacja ustawy – Prawo zamówień publicznych poszerza katalog przesłanek pozwalających na wykluczenie wykonawców z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 1a, wykluczyć teraz można takie podmioty, z którymi zamawiający w przeszłości rozwiązał albo wypowiedział umowę w sprawie zamówienia publicznego bądź odstąpił od umowy z powodu okoliczności, za które wykonawca ponosi odpowiedzialność.
Jednak w takiej sytuacji rozwiązanie, wypowiedzenie albo odstąpienie od umowy powinno nastąpić w ciągu trzech lat przed wszczęciem postępowania, a wartość niezrealizowanego zamówienia winna wynieść co najmniej 5% wartości umowy.
Warto wyjaśnić, że w art. 24 ust. 1 i 2 ustawy P.z.p. zawarto zamknięty katalog przesłanek pozwalających na wykluczenie wykonawcy. W literaturze podkreśla się, że „Wykluczenie wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest instytucją, która w swym założeniu ma nie dopuścić do udzielenia zamówienia publicznego takiemu wykonawcy, który w związku z posiadanymi cechami nie daje rękojmi należytego wykonania zamówienia lub znajduje się w sytuacji, która zagraża podstawowym zasadom udzielania zamówień publicznych”1.
Od wielu lat obowiązuje przesłanka dopuszczająca możliwoś...