O nadzorze budowlanym, kryzysie i NPR-ze
Zarząd ZMP w Serocku
Podczas posiedzenia Zarządu ZMP w Serocku w dniach 10-11 lutego br. przyjęto stanowisko w sprawie Powiatowych Inspektoratów Nadzoru Budowlanego (PINB). Poprawa skuteczności działań tych służb może w przyszłości zapobiec takim tragicznym wydarzeniom, jakie miały miejsce w obiekcie Międzynarodowych Targów Katowickich.
Opiniowano także projekty ustaw o zarządzaniu kryzysowym i NPR-ze.
Niedofinansowany nadzór i standardy
Samorządy powiatowe niejednokrotnie zwracały uwagę na niedofinansowanie powiatowej inspekcji nadzoru budowlanego. Działalność kontrolna w tym zakresie jest zadaniem administracji rządowej. Rolą samorządów jest wyłącznie tworzenie warunków skutecznej pracy PINB. Tymczasem zagwarantowanie minimalnej możliwości wypełniania zadań inspektoratów jest obecnie uzależnione od dofinansowania ich ze środków własnych samorządów. Samorządy miast na prawach powiatu dopłacają 20% do otrzymywanej dotacji, a powiatowe – mimo ich niedofinansowania – ponad 5%, nie licząc kosztów rzeczowych funkcjonowania PINB. Bez środków samorządowych liczba kontrolujących obiekty budowlane inspektorów znacznie by się zmniejszyła – w efekcie zabrakłoby możliwości nie tylko kontroli istniejących obiektów, lecz także właściwego odbioru i przekazania do użytkowania nowych budynków i budowli.
Problemów wynikających z niedofinansowania nie dostrzega się ani w rządzie, ani w Sejmie. W proponowanych zmianach prawny...
Podczas posiedzenia Zarządu ZMP w Serocku w dniach 10-11 lutego br. przyjęto stanowisko w sprawie Powiatowych Inspektoratów Nadzoru Budowlanego (PINB). Poprawa skuteczności działań tych służb może w przyszłości zapobiec takim tragicznym wydarzeniom, jakie miały miejsce w obiekcie Międzynarodowych Targów Katowickich.
Opiniowano także projekty ustaw o zarządzaniu kryzysowym i NPR-ze.
Niedofinansowany nadzór i standardy
Samorządy powiatowe niejednokrotnie zwracały uwagę na niedofinansowanie powiatowej inspekcji nadzoru budowlanego. Działalność kontrolna w tym zakresie jest zadaniem administracji rządowej. Rolą samorządów jest wyłącznie tworzenie warunków skutecznej pracy PINB. Tymczasem zagwarantowanie minimalnej możliwości wypełniania zadań inspektoratów jest obecnie uzależnione od dofinansowania ich ze środków własnych samorządów. Samorządy miast na prawach powiatu dopłacają 20% do otrzymywanej dotacji, a powiatowe – mimo ich niedofinansowania – ponad 5%, nie licząc kosztów rzeczowych funkcjonowania PINB. Bez środków samorządowych liczba kontrolujących obiekty budowlane inspektorów znacznie by się zmniejszyła – w efekcie zabrakłoby możliwości nie tylko kontroli istniejących obiektów, lecz także właściwego odbioru i przekazania do użytkowania nowych budynków i budowli.
Problemów wynikających z niedofinansowania nie dostrzega się ani w rządzie, ani w Sejmie. W proponowanych zmianach prawny...