Prawo ochrony środowiska szczegółowo określa przebieg procesu inwestycyjnego dla przedsięwzięć „mogących znacząco oddziaływać na środowisko”, w odniesieniu do pozyskania niezbędnych informacji, konieczności opracowania raportu oddziaływania na środowisko, trybu uzgadniania oraz udziału społeczeństwa.

Przedsięwzięcia o potencjalnie negatywnym wpływie na ludzi i środowisko, Rozporządzeniem Rady Ministrów z 24 września 2002 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych kryteriów związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięć do sporządzania raportu o oddziaływaniu na środowisko (DzU Nr 179 poz. 1490), zostały zakwalifikowane do dwóch grup. Pierwsza obejmuje przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzenie raportu jest obligatoryjne, a w procesie decyzyjnym uczestniczą organy szczebla wojewódzkiego. Druga dotyczy przedsięwzięć o mniejszym stopniu uciążliwości, dla których obowiązek sporządzenia raportu zależy od decyzji właściwego organu, podejmowanej w oparciu o opinię służb ochrony środowiska stopnia powiatowego, które uczestniczą również w toku dalszych prac.
Wymienione wyżej rozporządzenie, obowiązujące od 13 listopada 2002 r., wnosi szereg istotnych zmian. Najwięcej nowości wprowadza do sposobu kwalifikacji i przygotowania procesu inwestycyjnego mniejszych, wydawałoby się mniej kontrowersyjnych, przedsięwzięć, pozostających w gestii organów szc...