Nie budzi wątpliwości fakt, że zagadnienia związane z ochroną środowiska w szerokim, kluczowym zakresie łączą się z ochroną ładu przestrzennego. W związku z powyższym każde narzędzie polityki przestrzennej powinno realizować też funkcję środowiskową, którą należy sprowadzić ? ujmując to ogólnie ? do ochrony walorów środowiskowych przestrzeni.

W szczególności powinno to odnosić się do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, które w systemie gospodarki przestrzennej powinny odgrywać kluczową rolę.

Dopuszczalny zakres ograniczeń

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 3 stycznia 2017 r. (sygn. akt II OSK 2542/16, Legalis) uznał, że z racji specyfiki uregulowań planu miejscowego nie może on zastąpić indywidualnych rozstrzygnięć w drodze decyzji administracyjnej. Oczywiście, plan określa podstawy do wydania decyzji indywidualnej, ale jej nie zastępuje. Wobec powyższego wskazanie w treści planu konkretnych wskaźników mających związek z zagospodarowaniem terenu (nieprzekraczalnych wielkości odkształceń powierzchni) powoduje, że rada gminy zastępuje organ właściwy do wydania decyzji indywidualnej. Rada gminy, określając w treści na przykład planu nieprzekraczalne wielkości odkształceń powierzchni, wchodzi w kompetencje organu koncesyjnego, który to organ dopiero w postępowaniu koncesyjnym prowadzonym na wniosek zainteresowanego eksploatacją złoża podmiotu określi warunki tej eksploatacji, przyjmując za ...