W kraju trwają przygotowania do podjęcia nowych wyzwań, jakie niesie za sobą unijna perspektywa finansowa 2014-2020. Niemałą rolę w tym zakresie odegra jakość polskiego prawodawstwa. Aby właściwie wykorzystać przyznane Polsce środki, a potem rozliczyć przedsięwzięcia, w których udział będą miały dotacje (a także tzw. instrumenty inżynierii finansowej), konieczne jest przewidzenie i określenie możliwości i ograniczeń, jakie wynikają z całokształtu polskiego prawa.

Wiele wniosków w tym zakresie przyniosły zrealizowane do tej pory projekty. Trwa dyskusja nad generalnym ulepszeniem systemu zamówień publicznych w kraju. Zidentyfikowano główne jego niedostatki, a w Sejmie znajdują się co najmniej trzy rozważane obecnie projekty zmian. Jednym z podstawowych problemów zamówień publicznych jest jednokryterialna ocena ofert ? czyli, kolokwialnie mówiąc ? ?najtańsza oferta wygrywa?. Takie podejście wymaga radykalnych zmian w prawie i w rozumieniu tego zagadnienia przez instytucje kontrolne. Być może na tak daleko idące modyfikacje w całym systemie zamówień publicznych trzeba będzie poczekać co najmniej do połowy 2014 r. Trzeba jednak pamiętać, że w ramach tego systemu funkcjonuje również instytucja partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP), która w wieloletniej perspektywie zaczyna odgrywać pewną ? co prawda, niewielką w skali kraju ? rolę w kształtowaniu stosunków pomiędzy zamawiającym a wykonawcą. Sprawne działanie PPP, w którym wielokryterialna ocena ofe...