od redakcji
Tym razem o jesieni nie nadmienię wcale. Nie rozpiszę się o Wszystkich Świętych, ani o liściach, które spadają z drzew, nie będzie też żadnych truizmów o przygnębiających deszczowych miesiącach, które zbliżają się wielkimi krokami. Za to napiszę o czymś innym, niezwiązanym z porą roku, choć właśnie do druku został skierowany ?Poradnik Ogrodnika?, który prenumeratorzy dostaną wraz z egzemplarzem czasopisma, jeśli tylko zamówili lub przedłużyli prenumeratę. Będzie o dziedzictwie, tym przyrodniczych oraz narodowym, które powinniśmy traktować jako uniwersalne dobro, tak jak parki, skwery, lasy miejskie czy miejsca pamięci po historycznych wydarzeniach czy osobach zasłużonych dla miast, regionów bądź kraju. Jak pisze Kinga Kimic: Każda przestrzeń ukształtowana zgodnie z głębokim poszanowaniem cech i kontekstu danego miejsca wpisuje się w wątek upamiętnienia. Jednak jest to możliwe jedynie wtedy, kiedy ten szacunek wynosimy z rodzinnego domu i szkoły, ucząc się tam nie tylko poszanowania do innych, ale też do przyrody. Dzięki temu cenne kulturowo tereny, o których pisze autorka artykułu ?Publiczne skwery i parki ? miejsca pamięci? (str. 15), będą mogły funkcjonować w alfabecie obywateli polskich miast. W celu lepszego zrozumienia i poznania otaczającego nas świata może warto przenieść szkolne klasy na łono przyrody, organizując tam nie tylko warsztaty, ale i zwykłe lekcje, wpisujące się w ideę ruchów outdoor education i adventure education (str. 17). Choć brzmi to dość utopijnie, to kto wie, czy nie okaże się zbawienne dla następnych pokoleń, kiedy skomputeryzowany świat przestanie być ciekawy i skłaniać do refleksji? Wówczas opowieści o tym, jak kształtowane są przestrzeń, wartości czy ważne dla nas miejsca, tak jak w ?Opowieściach znad rzeki? (str. 36) opisuje to Alina Drapella-Hermansdorfer, okażą się nicią łączącą pokolenia. Miejmy nadzieję, że nieprzerwaną w wyniku braku szacunku do przestrzeni wokół nas.
Wybicie:
Z czego ma wynikać poszanowanie do przyrody i traktowanie jej jako jednej z najważniejszych wartości, jeśli instytucje domu i szkoły zawiodą?
zastępca redaktora naczelnego
Hanna Bauta