Ochrona środowiska, aby była skuteczna, wymaga nie tylko znacznych środków finansowych, ale przede wszystkim konsekwencji w działaniu i wykształconej, kompetentnej kadry. Idea przewodnia zrównoważonego rozwoju to obowiązek przekazania następnym pokoleniom dziedzictwa przyrody, w której obecnie tak nieudolnie gospodarujemy. Jednak nadal ten typ rozwoju to bardziej modne hasło niż konkretnie realizowany system działania. Poważnym zagrożeniem dla możliwości i skuteczności prowadzenia ochrony środowiska jest dominacja, zachłanność i chęć uzyskania doraźnych zysków za wszelką cenę, zainteresowania biznesu i części decydentów różnych szczebli inwestycjami wprowadzanymi wbrew obowiązującemu prawu oraz brak świadomości obowiązków, jakie wiążą się z pełnionymi funkcjami uwikłanych w lokalne interesy przedstawicieli polityki, którzy znaleźli się nie na swoim miejscu. Na podkreślenie zasługuje wyjątkowo słaby poziom prac legislacyjnych Sejmu i Senatu, uchwalających niedopracowane pod względem merytorycznym akty prawne, co w rezultacie doprowadza do nowelizacji dopiero co znowelizowanego prawa. Nie liczy się już wiedza związana z ochroną środowiska i przyrody. Obecnie już każdy, niezależnie od wykształcenia, może sporządzać opinie i ekspertyzy dotyczące tej problematyki. Nie trzeba więc specjalnie dowodzić, że wiele zmian jest niezbędnych. Muszą one dotyczyć problemów kadrowych, legislacyjnych, dystrybucji środków finansowych, planistycznych, edukacyjnych.
Istotą realizacji polityki państwa w zakresie zagospodarowania przestrzeni przyrodniczej i jej ochrony są programy zawierające zadania rządowe służące realizacji ponadlokalnych celów publicznych. Potrzebne jest rozpoczęcie i konsekwentne wdrażanie istniejącego narodowego systemu edukacji ekologicznej społeczeństwa. Obecnie w sposób prawidłowy nie realizują tego nawet szkoły wyższe, przy całkowitej bierności zbiurokratyzowanego, a więc i niezwykle kosztowego, Komitetu Badań Naukowych. Istotny jest dalszy dostęp do środków pomocowych Unii Europejskiej, co będzie możliwe wyłącznie przy wysokiej merytorycznej jakości opracowywanych wniosków.
PRZEGLĄD KOMUNALNY realizując postawione sobie cele informacyjno-edukacyjne wpisuje się każdym kolejnym numerem w nurt aktualnej problematyki ochrony środowiska w naszym kraju.

Krzysztof Kasprzak
Przewodniczący Rady Programowej