Od redaktora
Drogi samorządowe – ocena stanu, technologie, finansowanie
Drogi samorządowe, w skład których wchodzą drogi gminne, powiatowe i wojewódzkie, a nawet krajowe (w miastach na prawach powiatu), stanowią ok. 95% wszystkich dróg w kraju. Różnice kategorii, klas, rodzajów nawierzchni, przeznaczenia, roli, jaką spełniają w sieci transportowej stwarzają zasadnicze problemy w formułowaniu wniosków na temat ich stanu ilościowego i jakościowego.
W obiegowej ocenie, stan jakościowy dróg samorządowych (szczególnie stan techniczny nawierzchni) uważany jest za niezadowalający, a nawet zły. Trudno jednak nie zauważyć pozytywnych zmian w drogownictwie samorządowym, które od 1990 r. stało się w wielu miejscach bardzo ważnym i eksponowanym zadaniem własnym.
Przyczyn degradacji dróg samorządowych i ich niskiej oceny należy upatrywać zarówno w czynnikach zewnętrznych, jak i wewnętrznych. Do zewnętrznych zalicza się m.in. brak stabilnej polityki państwa w zakresie prawnym i finansowym w odniesieniu do dróg, niskie nakłady generowane i przeznaczane na drogi, przy niezwykłym tempie rozwoju motoryzacji i transportu samochodowego. Do wewnętrznych trzeba zaliczyć m.in. nieracjonalne gospodarowanie skromnymi środkami finansowymi, nieefektywne systemy zarządzania, w oparciu o niewielki zasób informacji o stanie dróg, brak kontroli jakości i zbyt słabe wykorzystywanie wyników prac badawczych.
Drogownictwo samorządowe czeka jeszcze wiele zmian, wynikających z...
Drogi samorządowe, w skład których wchodzą drogi gminne, powiatowe i wojewódzkie, a nawet krajowe (w miastach na prawach powiatu), stanowią ok. 95% wszystkich dróg w kraju. Różnice kategorii, klas, rodzajów nawierzchni, przeznaczenia, roli, jaką spełniają w sieci transportowej stwarzają zasadnicze problemy w formułowaniu wniosków na temat ich stanu ilościowego i jakościowego.
W obiegowej ocenie, stan jakościowy dróg samorządowych (szczególnie stan techniczny nawierzchni) uważany jest za niezadowalający, a nawet zły. Trudno jednak nie zauważyć pozytywnych zmian w drogownictwie samorządowym, które od 1990 r. stało się w wielu miejscach bardzo ważnym i eksponowanym zadaniem własnym.
Przyczyn degradacji dróg samorządowych i ich niskiej oceny należy upatrywać zarówno w czynnikach zewnętrznych, jak i wewnętrznych. Do zewnętrznych zalicza się m.in. brak stabilnej polityki państwa w zakresie prawnym i finansowym w odniesieniu do dróg, niskie nakłady generowane i przeznaczane na drogi, przy niezwykłym tempie rozwoju motoryzacji i transportu samochodowego. Do wewnętrznych trzeba zaliczyć m.in. nieracjonalne gospodarowanie skromnymi środkami finansowymi, nieefektywne systemy zarządzania, w oparciu o niewielki zasób informacji o stanie dróg, brak kontroli jakości i zbyt słabe wykorzystywanie wyników prac badawczych.
Drogownictwo samorządowe czeka jeszcze wiele zmian, wynikających z...