Kolor żółty większości z nas kojarzy się głównie ze słońcem. Może też być utożsamiany z oświeceniem, pewnego rodzaju inteligencją i mądrością. W księgach opisujących symbolikę kolorów opisano jeszcze wiele innych znaczeń tej barwy, np. ukierunkowanie na śmiałą nowoczesność, stwarzanie, kształtowanie tego, co jeszcze nie zostało do końca określone. Żółty jest też bardzo zauważalnym kolorem. Z tego powodu wiele znaków drogowych posiada właśnie tę barwę, tak bardzo wyrazistą dla naszych oczu. W związku z tym wydawać by się mogło, że zidentyfikowanie pojemnika, worka itp. przeznaczonych do selektywnej zbiórki odpadów z tworzyw sztucznych i oznaczonych żółtym kolorem nie powinno stanowić dla nikogo większego problemu. Nie tylko z łatwością powinniśmy rozpoznawać tego typu punkty, ale też wrzucać do nich np. plastikowe, puste butelki po napojach. Ale czy tak się dzieje? Jaka jest świadomość społeczeństwa nt. segregowania odpadów z tworzyw sztucznych w Polsce? Jak wygląda system selektywnej ich zbiórki? Czy podejmowane są akcje edukacyjne w zakresie upowszechniania wiedzy na ten temat? Które działania, mające na celu racjonalne zagospodarowanie odpadów powstałych z tworzyw sztucznych są najbardziej efektywne? I wreszcie, jaką wartość ma ten surowiec? Próbą odpowiedzi na te i szereg innych pytań jest dodatek specjalny do miesięcznika ?Recykling?, który stanowi I część cyklu pt. ?Cztery strony recyklingu?. Na jego łamach zostały też przedstawione przykłady dobrych praktyk ze świata. Ponadto podjęto w nim próbę zaprezentowania tego, w którym kierunku zmierza polski rynek odzysku i recyklingu. Jedno jest pewne ? odpady z tworzyw sztucznych są wartością samą w sobie. Należy zatem dążyć do osiągnięcia jak najwyższych poziomów odzysku i recyklingu, a u podstaw tego typu działań powinna leżeć edukacja. Świećmy zatem dobrym przykładem w tym zakresie, a może nasze działania ?oświecą? też innych.

Barbara Krawczyk

redaktor prowadzący