Jak wygląda realizacja obowiązku odbierania przez dystrybutora zużytego sprzętu w przypadku sprzedaży zdalnej, np. w Internecie? W jaki sposób postępować w przypadku transakcji dotyczących sprzętu o niewielkich wymiarach, trafiającego do skrzynek pocztowych czy punktów samodzielnego odbioru?

Ustawa z 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (DzU z 2015 r. poz. 1688, dalej także jako ustawa ZSEE) nakłada na dystrybutora, czyli na tę osobę fizyczną, jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej lub osobę prawną w łańcuchu dostaw, która udostępnia na rynku sprzęt elektryczny i elektroniczny (art. 4 pkt 2 ustawy ZSEE) obowiązek nieodpłatnego odbioru zużytego sprzętu w punkcie sprzedaży, ale z zastrzeżeniem, że przyjmowany zużyty sprzęt winien być tego samego rodzaju i pełnić takie same funkcje jak sprzęt sprzedawany (art. 37 ust. 1 ustawy ZSEE).

W wielu przypadkach obowiązek ten aktualizować się będzie wraz ze sprzedażą urządzenia elektrycznego i elektronicznego w punkcie handlowym (sklepie). Zobowiązanie dystrybutora sprzętu do odebrania zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych w miejsce sprzedawanego nowego produktu nie powinno wówczas nastręczać większych problemów. Zasadniczo w takiej sytuacji to klient będzie dostarczał zużyty sprzęt do miejsca, w którym dokonywana jest transakcja. Obowiązek dystrybutora sprowadza się przede wszystkim do odbioru przekazywanego egzemplarza zużytego sprzę...