Odpowiedzialność za usuwanie odpadów
Odpowiedzialność za usuwanie odpadów
Organy odpowiedzialne za stosowanie nadzwyczajnego trybu usuwania odpadów mogą próbować przenieść odpowiedzialność za ich usunięcie na regionalnego dyrektora ochrony środowiska. Jednak przesłanki ku temu w większości sytuacji będą nieoczywiste.
To już ostatni element kontynuacji rozważań podejmowanych w poprzednich wydaniach ?Przeglądu Komunalnego?, dotyczących wyłączeń stosowania nadzwyczajnego trybu usuwania odpadów, regulowanego przepisami art. 26a ustawy o odpadach z grudnia 2012 r. (u.o. 2012). Tym razem analizie podlegać będzie wyłączenie wskazane w art. 26a ust. 12 pkt 3.
Przepis ten odwołuje się do przepisów tzw. ustawy o szkodach (Ustawa z 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie ? DzU z 2019 r. poz. 1862, ze zm.). Zgodnie z jego treścią, regulacji zawartych w art. 26a ? a więc dotyczących nadzwyczajnego trybu usuwania odpadów ? nie stosuje się w przypadku, gdy zastosowanie ma art. 16 pkt 2 ustawy o szkodach.
Z uwagi na zagrożenie dla zdrowia ludzi lub możliwość zaistnienia nieodwracalnych szkód w środowisku konieczne jest niezwłoczne podjęcie działań zapobiegawczych lub naprawczych przez właściwy organ ochrony środowiska.
Możliwe spory kompetencyjne
Wyłączenie w tym przypadku stosowania art. 26a u.o. 2012 oznacza faktycznie stwierdzenie, że w przypadku, gdy konsekwencje gromadzen...