Odpowiedzialność za usuwanie odpadów 

Organy odpowiedzialne za stosowanie nadzwyczajnego trybu usuwania odpadów mogą próbować przenieść odpowiedzialność za ich usunięcie na regionalnego dyrektora ochrony środowiska. Jednak przesłanki ku temu w większości sytuacji będą nieoczywiste.

To już ostatni element kontynuacji rozważań podejmowanych w poprzednich wydaniach ?Przeglądu Komunalnego?, dotyczących wyłączeń stosowania nadzwyczajnego trybu usuwania odpadów, regulowanego przepisami art. 26a ustawy o odpadach z grudnia 2012 r. (u.o. 2012). Tym razem analizie podlegać będzie wyłączenie wskazane w art. 26a ust. 12 pkt 3.

Przepis ten odwołuje się do przepisów tzw. ustawy o szkodach (Ustawa z 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie ? DzU z 2019 r. poz. 1862, ze zm.). Zgodnie z jego treścią, regulacji zawartych w art. 26a ? a więc dotyczących nadzwyczajnego trybu usuwania odpadów ? nie stosuje się w przypadku, gdy zastosowanie ma art. 16 pkt 2 ustawy o szkodach.

Z uwagi na zagrożenie dla zdrowia ludzi lub możliwość zaistnienia nieodwracalnych szkód w środowisku konieczne jest niezwłoczne podjęcie działań zapobiegawczych lub naprawczych przez właściwy organ ochrony środowiska.

Możliwe spory kompetencyjne

Wyłączenie w tym przypadku stosowania art. 26a u.o. 2012 oznacza faktycznie stwierdzenie, że w przypadku, gdy konsekwencje gromadzen...