Tadeusz Kopta

Jednym z najważniejszych instrumentów zrównoważonego transportu są opłaty drogowe. Wiele międzynarodowych organizacji, m.in. Europejska Konferencja Ministrów Transportu, Europejska Komisja Gospodarcza ONZ, OECD oraz Komisja Europejska, postulują wprowadzenie opłat drogowych, szczególnie na drogach miejskich. Celem tych działań ma być zmniejszenie ruchu samochodowego, a tym samym kongestii i zagrożeń środowiska.


Jak dotychczas nie ma miast europejskich i amerykańskich, które wprowadziłyby opłaty drogowe w celu sterowania popytem1 (norweskie miasta wprowadziły opłaty w celu uzyskania środków na finansowanie infrastruktury, choć ostatnio opłaty wykorzystywane są do sterowania popytem w godzinach szczytu). Dopiero teraz myśli się w Norwegii o bardziej uniwersalnym systemie, uwzględniającym kongestię, który mógłby zastąpić kordonowy pobór opłat [Fot.: Celem wprowadzenia opłat jest zmniejszenie ruchu samochodowego a tym samym kongestii i zagrożeń środowiska]. Podobnie ze względu na chęć uzyskania środków chciało wprowadzić opłaty drogowe kilka prowincjonalnych miast brytyjskich. Uzyskanie jednak środków od rządu spowodowało zaniechanie tej inicjatywy. Włochy adaptowały ramy prawne do wprowadzenia elektronicznego systemu sterowania dostępnością centrów miejskich i kilka miast rozpoczęło prace na...