Organizacja budżetowania w przedsiębiorstwie
Rozpoczynając wdrożenie budżetowania w przedsiębiorstwie, należy mieć pełną wizję i koncepcję jego funkcjonowania. W pierwszej kolejności trzeba odpowiedzieć na następujące pytania: jaki cel chcemy osiągnąć, wdrażając budżetowanie, i czy kadra menedżerska jest na to gotowa? jakie korzyści odniesie nasze przedsiębiorstwo z wdrożenia takiego systemu? jaki będzie koszt wdrożenia? czy ze strony organizacyjnej przedsiębiorstwo jest przygotowane do wdrożenia systemu budżetowania?
Prawidłowo wdrożony system budżetowania przynosi przedsiębiorstwu trudne do przecenienia korzyści. Funkcjonuje on jako narzędzie wspierające decydentów w podejmowaniu decyzji, umożliwiając m.in. określenie dolnej granicy ceny, optymalizację różnych wielkości i wskaźników ekonomicznych czy przeprowadzenie analiz statystycznych (np. analizy odchyleń). Dodatkowo system budżetowania zwiększa zaangażowanie pracowników i może być wykorzystany jako system wczesnego ostrzegania.
Niestety, wdrożenie tego systemu wiąże się z koniecznością poniesienia określonych kosztów. Istotny koszt stanowi niewątpliwie duża pracochłonność i czasochłonność procesu wdrożenia. O...