Przewidywany wzrost potrzeb inwestycyjnych pociągnie za sobą wzrost oczekiwań inwestorów w kwestii finansowania środkami zewnętrznymi. Znaczny ciężar inwestycji ponoszony będzie przez samorządy, będące realizatorami ustawowych obowiązków sektora publicznego.

Projekt polityki ekologicznej państwa przewiduje, że łączne nakłady inwestycyjne na ochronę środowiska w latach 2007-2010 sięgną 63,9 mld zł, a w perspektywie 2011-2014 wyniosą ok. 61,4 mld zł, co daje ok. 15,5-16 mld zł rocznie.
Podstawowymi źródłami tych środków będą dotacje Unii Europejskiej, uzupełniająca je krajowa pomoc publiczna w formie dotacji czy preferencyjnych pożyczek oraz środki komercyjne pochodzące z banków. Ustawa z 28 lipca 2005 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (DzU nr 169, poz. 1420) stworzyła także podstawę dla wdrożenia nowej drogi realizacji zadań publicznych.

Nowy mechanizm?
Jeżeli przyjmiemy za ustawą, że partnerstwo publiczno-prywatne (PPP) jest to „oparta na umowie współpraca podmiotu publicznego i partnera prywatnego, służąca realizacji zadania publicznego”, to możemy w jego ramy wpisać inwestycje realizowane chociażby poprzez umowy o wykonawstwo, gdzie zleceniodawcą jest podmiot sektora publicznego, będący właścicielem obiektu, a za projekt i budowę odpowiada partner prywatny. Podobnie jest w przypadku formuły BOT (Build-Operate-Transfer), zakładającej analogiczny podział funkcji i ryzyk, z tym że podmiot prywatny zarządza obiektem w p...