– możliwości praktycznych wdrożeń w warunkach polskich

Bożena Grad

W Polsce przedsiębiorstwa transportowe występują w trzech formach zarządzania: samorządowej, cywilno-osobowej oraz kapitałowej. Publiczne formy przedsiębiorstw reprezentowane są w głównej mierze przez własność państwową oraz komunalną. Do tej właśnie grupy należą przedsiębiorstwa pasażerskiego transportu miejskiego.

Realizują one w swojej misji obok celów gospodarczych cele publiczne, zapisane ustawowo jako bieżące i nieprzerwane zaspokajanie potrzeb ludności lub też zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw transportowych w zależności od uwarunkowań prawnych funkcjonowania przedstawiono na rysunku.

PPP w lokalnym transporcie publicznym – Radom
Gmina Radom wdrożyła model regulowanej komunikacji miejskiej, dotyczący obsługi komunikacyjnej, przypadający albo przewoźnikowi, albo niezależnemu organizatorowi przewozów, albo każdemu z tych podmiotów w określonym zakresie.
Koordynacją kwestii związanych z transportem publicznym na terenie miasta zajmuje się Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji. Zakładowi temu powierzono dwa ważne zadania kompetencyjne gminy, tj. zarządzanie i organizowanie transportu miejskiego oraz zarządzanie drogami i prowadzenie inwestycji drogowych w gminie na warunkach inwestora zastępczego. Z punktu widzenia realizacji zadań w zakresie transportu publicznego jest to klasycz...