Na lądzie, pod wodą i na wodzie ? w całym kraju tysiące wolontariuszy ruszyło na akcję Sprzątania świata.

Tegoroczna edycja miała nowy charakter. Z akcji weekendowej zmieniła się w wielomiesięczną kampanię. Jej tematem przewodnim była odpowiedzialna turystyka. Już od maja prowadzono działania edukacyjne mające na celu zwiększenie świadomości ekologicznej mieszkańców Polski.

Ważnym elementem kampanii był projekt ?Wpłyń na czyste Mazury?, realizowany we współpracy z Fundacją Ochrony Wielkich Jezior Mazurskich, lokalnymi samorządami oraz kampanią ?7 Cudów Mazur?. Projekt skierowano do turystów i żeglarzy wypoczywających na Mazurach. W jego ramach, poza licznymi działaniami edukacyjnymi i informacyjnymi, przeprowadzono ekosondę, wynikiem której jest raport ?Ekologiczny portret mazurskiego turysty?. Badanie, wykonane we współpracy z kampanią ?7 Cudów Mazur?, przyniosło niepokojące wyniki ? prawie połowa ankietowanych (49%) uważa, że turyści nie dbają o środowisko, a wynika to ? wg 73% badanych ? z egoizmu i lenistwa. Jako największy problem Mazur wskazywano wyrzucanie odpadów w niedozwolonych miejscach (93%), a jako przyczynę takiego stanu rzeczy ? brak w Polsce kultury dbania o dobro wspólne (65%) oraz niewystarczającą edukację ekologiczną (54%).

Zwieńczeniem tegorocznej kampanii był wrześniowy weekend Sprzątania świata. Tradycyjnie organizowano akcje porządkowania, działania edukacyjne i happeningi, a w Węgorzewie i w Warszaw...