Jak powszechnie wiadomo, polski system prawny staje się bardziej rozdrobniony, m.in. wskutek wprowadzania „specustaw”, które wnoszą autonomiczne podstawy realizacji określonych w nich inwestycji.
Jednym z takich aktów prawnych jest Ustawa z 24 kwietnia 2009 r. o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu – zwana dalej specustawą (DzU nr 84, poz. 700, z późn. zm.). Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że nie ma ona nic wspólnego z ochroną drzew i krzewów. Jednak w art. 16 ust. 1 tego aktu określono, że: „W pozwoleniu na budowę inwestycji w zakresie terminalu wojewoda zezwala na usunięcie drzew lub krzewów znajdujących się na nieruchomościach objętych decyzją o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie terminalu. Do inwestycji w zakresie terminalu nie stosuje się przepisów rozdziału 4 Ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, z wyjątkiem art. 84-89 tej ustawy.” Z postanowień tego przepisu wynika więc, że jeżeli realizacja przedsięwzięć związanych z budową gazoportu w Świnoujściu kolidowałaby z drzewami lub krzewami, to w pozwoleniu na budowę powinno być zawarte również zezwolenie na usunięcie drzew lub krzewów. W takim zaś przypadku, zgodnie z postanowieniami ust. 2: „Wniosek o wydanie pozwolenia na budowę inwestycji w zakresie terminalu w przypadku, o którym mowa w ust. 1, powin...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?