Polskie gminy są coraz bardziej świadome wyzwań związanych z ochroną środowiska i klimatu oraz potencjalnych korzyści, jakie może przynieść uporządkowanie lokalnej sytuacji energetycznej. Coraz więcej samorządów podejmuje się opracowania planów gospodarki niskoemisyjnej lub planów działań na rzecz zrównoważonej energii, a najbardziej ambitne przystępują do europejskiej inicjatywy pn. Porozumienie Burmistrzów.

W ramach Porozumienia do 2020 r. gminy zobowiązywały się do ograniczenia emisji CO2 o co najmniej 20%, natomiast od października 2015 r., w ramach nowego Porozumienia Burmistrzów na rzecz klimatu i energii, deklarują redukcję emisji CO2 o 40% do 2030 r. Nadal jednak niektórym brakuje doświadczenia i przykładów dobrych praktyk, związanych ze skutecznym wdrażaniem kompleksowych programów energetycznych, w tym z realizacją projektów innowacyjnych, uwzględniających wszystkie komponenty zrównoważonego rozwoju (środowiskowy, ekonomiczny i społeczny), a także prowadzących do mierzalnych i trwałych rezultatów. Polskie samorządy, poza środkami finansowymi, poszukują wsparcia w kwestiach organizacyjnych i technicznych, tzn. wiedzy, jak właściwie zaplanować dane działanie, jakich interesariuszy zaangażować i jak zapewnić odpowiednią jakość realizacji.

Odpowiedzi na te pytania mogą udzielić gminy norweskie, które od lat z powodzeniem prowadzą projekty z zakresu edukacji ekologicznej i wykorzystania OZE, w tym w sferze komunalnej. Norwe...