Polskie miasta na początku rowerowej drogi
Obecnie ok. 75% ludności Unii Europejskiej mieszka w miastach. Szacuje się, że do 2020 r. odsetek ten wzrośnie do 80%. Nasze miasta niewątpliwie stają się przeludnione.
W 2013 r. na 1000 mieszkańców stolicy przypadało 580 zarejestrowanych samochodów osobowych. Jak wynika z danych GUS-u, w ciągu trzech lat wskaźnik ten zwiększył się o 8,4%, co stwarza poważne problemy komunikacyjne. Jednym ze sposobów na zwiększenie efektywności komunikacyjnej jest rozbudowa infrastruktury rowerowej. Jak podkreślają eksperci, komunikacja rowerowa umożliwia nie tylko sprawne i ekologiczne przemieszczanie się po mieście, ale także obcowanie z żywą tkanką miasta oraz przyrodą, nie wspominając już o dobroczynnym wpływie ruchu na zdrowie rowerzystów. ? W wielu miastach jest sporo terenów zieleni. Tym, czego najbardziej brakuje, są ścieżki rowerowe, stojaki oraz inne elementy infrastruktury ? przyznaje Bazyli Kowalski z Fundacji Rzeczpospolita Rowerowa.
Strategie rowerowe
W 1992 r. holenderski parlament przyjął ?Masterplan Fiets?, czyli strategię rowerową. Był to pierwszy tego typu dokument, tak poważnie traktujący kwestię komunikacji rowerowej w Europie. W Polsce podobne strategie zaczynają być wdrażane w kilku miastach. ? Polskie miasta dopiero zaczynają tworzyć lub poprawiać infrastrukturę rowerową. Można wyróżnić kilka miast, posiadających wydzielony budżet na ten cel, co przyczynia się do znacznych postępów. Rozw...