Posypały się kary
Usługi wodociągowo-kanalizacyjne świadczone są w warunkach monopolu naturalnego. Jednak może to rodzić obawę, że koszty i ceny wzrosną powyżej niezbędnego poziomu, zaś jakość usług stanie się niezadowalająca. Stąd niezbędne są działania kontrolne w tym zakresie. Taki nadzór spełnia m.in. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Postępowania prowadzone przez prezesa UOKiK-u niejednokrotnie już potwierdziły, że gros jednostek funkcjonujących w obszarze usług wod-kan nadużywa swojej pozycji dominującej na rynku, ograniczając konkurencję i narzucając uciążliwe warunki umów zawieranych ze swoimi klientami. Taki wniosek wypływa zarówno z przedstawionego przez UOKiK raportu1, jak i z ostatnio wydanych decyzji prezesa Urzędu.
Uciążliwe zapisy
W jednym z ostatnio zakończonych postępowań, pilotowanych przez UOKiK, prezes zarzucił Miejskiemu Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji w Brodnicy nadużywanie pozycji dominującej na lokalnym rynku zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków na obszarze Brodnicy. Polegało to na narzucaniu uciążliwych warunków umów z klientami MPWiK-u, które przynosiły mu nieuzasadnione korzyści. W ocenie prezesa UOKiK-u, niedopuszczalne jest zawieranie w stosowanych umowach o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków postanowienia, iż ?Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za ograniczenie albo wstrzymanie dostaw wody bądź ograniczenie lub wstrzymanie odbio...