Ubiegłoroczna nowelizacja prawa ochrony środowiska w dużym stopniu dotyczy zagadnień dotyczących ?prawa emisyjnego?. Do jego najważniejszych aspektów z pewnością należy zaliczyć pozwolenia emisyjne.

11 lipca 2014 r. Sejm uchwalił rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę Prawo ochrony środowiska (Ustawa z 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy ? Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw ? DzU z 2014 r. poz. 1101; dalej ?P.o.ś.?), związany z transpozycją do prawa wewnętrznego wymagań dyrektywy 2010/75/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola ? Dz. Urz. UE L 334 z 17 grudnia 2010 r., str. 17; dalej ?dyrektywa IED?).

Ogólne założenia i kierunki wprowadzonych zmian przedstawione zostały w styczniowym numerze ?Przeglądu Komunalnego? (1/2015), poniższy tekst jest kontynuacją tych analiz i poświęcono go głównie zmianom wprowadzonym do najważniejszej chyba instytucji prawa emisyjnego, czyli regulowanej przepisami ustawy P.o.ś. (Ustawa z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska ? DzU z 2013 r. poz. 1232, z późn. zm.) instytucji pozwolenia emisyjnego, a zwłaszcza jego szczególnemu rodzajowi w postaci pozwolenia zintegrowanego (w opracowaniu wykorzystano materiały autora publikowane w szerszej analizie zagadnienia, zawartej w tekście pt. Pozwolenia emisyjne w systemie przepisów o ochronie środowiska przed zanieczyszczeniem...