Czy organy administracji publicznej są przygotowane do wydawania pozwoleń zintegrowanych oraz jak wyglądają starania podmiotów prowadzących instalacje o pozyskanie tych pozwoleń i czy spełniają one warunki w nich zawarte – to trzy główne zagadnienia ocenione przez Najwyższą Izbę Kontroli. Niestety, w większości przypadków negatywnie.

Takie mało przychylne noty nie powinny nikogo dziwić, biorąc pod uwagę fakt, że w październiku 2007 r. upłynął termin realizacji obowiązku posiadania pozwolenia zintegrowanego dla wszystkich istniejących instalacji IPPC (patrz ramka), a bez wymaganych dokumentów funkcjonowało nadal 368 spośród nich (12,4%). Przyczyn takiego stanu rzeczy jest – w ocenie NIK – wiele. Należą do nich m.in. opóźnienia zarówno w składaniu wniosków, jak i wydawaniu pozwoleń zintegrowanych, brak stosownych wytycznych ministra środowiska co do wymagań dla instalacji IPPC w zakresie najlepszych dostępnych technik, nieweryfikowanie opłat rejestracyjnych czy niedostateczna kontrola instalacji.
 
Wbrew zasadom
Wśród 48 skontrolowanych posiadaczy instalacji IPPC u 19 stwierdzono uzyskanie pozwolenia zintegrowanego po upływie wymaganego terminu (w 15 przypadkach było to spowodowane zbyt późnym złożeniem wniosku). NIK ocenia to jako działanie nierzetelne. Kontrola wykazała, że pięć podmiotów nie ...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?