Marek Górski

W szczególny sposób został skonstruowany nadzór nad prawidłowością wydawanych pozwoleń oraz nad ich wykonywaniem. Wnioski o wydanie, jak i wydane już pozwolenia powinny być przesyłane do wiadomości ministra właściwego ds. środowiska. Ten z kolei został zobowiązany do prowadzenia rejestru wniosków o wydanie pozwolenia zintegrowanego, ocen zgodności z minimalnymi wymaganiami oraz wydanych pozwoleń zintegrowanych, a także analizowania wniosków i wydanych pozwoleń pod względem spełniania wymagań wynikających z najlepszej dostępnej techniki.

Na podstawie art. 212 ust. 3 minister ma prawo zastosować środki nadzorcze w przypadku stwierdzenia określonych nieprawidłowości w pozwoleniu zintegrowanym wydanym przez starostę. Może wówczas skierować do starosty wystąpienie, zwracające uwagę na wskazane uchybienia lub zmierzające do wyeliminowania błędnej decyzji z obrotu prawnego. Jest to możliwe w przypadku stwierdzenia przez ministra wad prawnych w decyzji, które powodują jej nieważność. Katalog takich wad zawiera art. 156 §1 k.p.a. i kierując wystąpienie, o którym mowa w art. 212 ust. 3, minister musi taką wadę wskazać. Zgodnie z art. 157 §1 k.p.a. wystąpienie powinno być skierowane do organu wyższego stopnia, którym w przypadku starosty będzie samorządowe kolegium odwoławcze. We wszczętym w ten sposób postępowaniu administracyjnym ministrowi przysługują prawa strony. Warto podkreślić, że wskazane uprawnienia ministra są wyraźnie adres...