Jedną z podstawowych przyczyn wdrażania w urzędach gmin norm zarządzania środowiskowego jest świadomość władz samorządowych, że działania urzędu wpływają na środowisko, a zatem należy przyjąć aktywną postawę na rzecz jego ochrony.

W tym celu formułuje się politykę środowiskową jednostki, określającą sposoby przestrzegania przepisów ochrony środowiska oraz wskaźniki ekologiczne, które muszą ulegać poprawie w kolejnych perspektywach czasowych. Ponadto władze gminy powinny przyjąć cele i programy oraz wprowadzić szkolenia podnoszące świadomość ekologiczną pracowników. Dodatkowo ważne jest informowanie opinii publicznej o działaniach urzędu w zakresie ochrony środowiska.
Analizując przydatność systemów zarządzania środowiskowego (SZŚ) w administracji publicznej, warto odpowiedzieć na dwa podstawowe pytania: czy ma to sens i czy warto? – twierdzi dr Piotr Rogala z Katedry Zarządzania Jakością i Środowiskiem na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. – Odpowiadając na pierwsze z nich twierdząco, wystarczy powołać się na liczne przykłady polskich miast. Jednak jest jeden warunek – rozwiązanie to musi być stosowane z pełną świadomością i zaangażowaniem. Nie można kierować się wyłącznie kryterium najniższej ceny i najłatwiejszych rozwiązań. Tania firma doradzająca, jednostka certyfikująca bez akredytacji –...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?