Konieczność oceny oddziaływania na środowisko w stosunku do planów miejscowych jest, podobnie jak i dla koncepcji polityki przestrzennego zagospodarowania kraju oraz wojewódzkich planów zagospodarowania przestrzennego, wymagana przepisami Prawa ochrony środowiska (art. 40 ust. 1 pkt 1)1.

Celem wprowadzenia odmiennych przepisów w odniesieniu do przeprowadzenia oceny dotyczącej projektów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (mpzp) i wszystkich innych dokumentów strategicznych (w porównaniu z oceną wpływu na środowisko różnych inwestycji) było uniknięcie wprowadzenia dodatkowych utrudnień dla gmin, które dopiero zaczęły nabierać praktyki ze sporządzaniem prognoz dla planów miejscowych2. Prawo ochrony środowiska nie określa wymagań dotyczących prognoz odnoszących się do planów miejscowych. W przypadku prognoz projektów planów miejscowych gminy opracowujące projekt planu lub wprowadzające zmiany do planu nie uzgadniają z organem ochrony środowiska zakresu i stopnia szczegółowości prognozy.
Rozporządzenie w sprawie prognoz dla planów miejscowych3 określa szczegółowe warunki, jakim powinna odpowiadać prognoza oddziaływania na środowisko dotycząca projektów mpzp, z uwzględnieniem formy sporządzania prognozy, zakresu zagadnień, które powinny zostać określone i ocenione w prognozie, zakresu terytorialnego prognozy oraz rodzaju dokumentów, z których informacje powinny być uwzględnione w prognozie.
Prognoza przedstawia wyniki analiz i oce...