Przygotowywany projekt nowej ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym związany jest z koniecznością transpozycji przepisów prawa Unii Europejskiej.

Dotychczasowy system zarządzania zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym (ZSEE) opierał się na Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2002/96/WE z 27 stycznia 2003 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrotechnicznego i elektronicznego (Dz. Urz. UE L 37/24 z 13.02.2003 r., z późn. zm.). Jej celem było ograniczenie liczby zużytego sprzętu oraz zwiększenie poziomu ponownego użycia takich odpadów, ich recyklingu i innych form odzysku. Zasady postępowania ze ZSEE zostały transponowane do prawa polskiego przepisami Ustawy z 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (DzU nr 180, poz. 1495, z późn. zm.).

W ubiegłym roku wspomniana dyrektywa została uchylona przez Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE z 4 lipca 2012 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (Dz. Urz. UE L 197/38 z 24.07.2012 r.). Termin wdrożenia przedmiotowego aktu normatywnego upływa 14 lutego 2014 r., a więc jest już praktycznie niemożliwy do dotrzymania.

Kluczowe zagadnienia

Zmiany wynikające z dyrektywy 2012/19/UE dotyczą kluczowych zagadnień funkcjonowania systemu gospodarowania zużytym sprzętem: zakresu stosowania przepisów ustawy, grup sprzętu, które będą podlegać przepis...