Prosument indywidualny i biznesowy w świetle znowelizowanej ustawy o OZE
Od 1 lipca 2016 r. energetyka odnawialna znalazła się w nowej rzeczywistości. Tego dnia weszła w życie nowelizacja ustawy o odnawialnych źródłach energii (dalej: ustawa), a w szczególności długo oczekiwany rozdział 4, określający mechanizmy i instrumenty wspierające wytwarzanie energii elektrycznej z OZE. Największe zmiany dotyczą wsparcia wytwarzania energii w mikroinstalacjach.
Nowelizacja nie pozostawiła śladu po taryfach gwarantowanych (FiT). Ci sami posłowie, którzy w styczniu 2015 r. głosowali za przyjęciem poprawki, wbrew koalicji rządzącej, teraz zadecydowali o usunięciu taryf i wprowadzenia nowego systemu wsparcia pod postacią opustów. Ta zmiana została oceniona raczej negatywnie przez większość środowisk branżowych, choć pojawiły się też głosy wskazujące na wyższość nowego rozwiązania nad FiT. Przychylniej przyjęto dużą część wprowadzonych do ustawy poprawek technicznych i doprecyzowujących. Bezpośrednio po uchwaleniu nowelizacji ustawy Instytut Energetyki Odnawialnej przedstawił analizę prowadzącą do wniosku, że w warunkach stworzonych nowymi przepisami nie powinny inwestować gospodarstwa domowe, ale dostrzeżono możliwości realizacji inwestycji w ramach działalności gospodarczej1. W następstwie kilkumiesięcznego monitoringu rynku OZE oraz ankietowania dziesiątek inwestorów2, można przedstawić pełniejszy obraz skutków ekonomicznych ustawy.
Po raz pierwszy wprowadziła ona do polskiego porządku prawnego definicję prosumenta, jednak ograniczył...