Od 1 stycznia 2008 r. obowiązuje zmieniony podział kompetencji pomiędzy organy administracji publicznej w szeregu spraw związanych z ochroną środowiska. Objął on w zasadzie cały system zadań realizowanych przez organy administracji w tej dziedzinie, wynikających zarówno z Ustawy z 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (DzU z 2008 r. nr 25, poz. 150), jak i z wielu ustaw szczególnych.

W ramach wprowadzonych zmian wiele zadań wojewody przejął marszałek województwa. Ustawa pozostawiła w gestii wojewody sprawy dotyczące przedsięwzięć i zdarzeń na terenach zamkniętych (art. 378 ust. 2). Tu uzasadnieniem wydaje się być szczególny charakter takiego terenu i pozycja wojewody jako organu administracji rządowej, chociaż przepisy innych ustaw nie są w tej mierze konsekwentne, o czym dalej, powoduje to jednak wrażenie bałaganu i przypadkowości w konstruowaniu nowego podziału kompetencji. W rozumieniu definicji z art. 3 pkt 40 są to tereny, a w szczególnych przypadkach obiekty budowlane lub ich części, dostępne wyłącznie dla osób uprawnionych oraz wyznaczone w sposób określony w Ustawie z 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (DzU z 2005 r. nr 240, poz. 2027, z późn. zm.). Z kolei ten akt prawa status terenu zamkniętego pozwala nadać obszarom o charakterze zastrzeżonym ze względ...