Stosunkowo niedawno w UE na nowo uregulowano zasady międzynarodowego przemieszczania odpadów. Z punktu widzenia Polski największe znaczenie mają tu dwa podstawowe akty prawne: stosowane bezpośrednio rozporządzenie UE nr 1013/2006 w sprawie przemieszczania odpadów oraz polska Ustawa z 2 czerwca 2007 r. o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów (DzU nr 124, poz. 859).

Z chwilą wejścia w życie nowych przepisów dotyczących transgranicznego przemieszczania odpadów nie mieliśmy do czynienia z całkowitą zmianą wcześniejszych zasad. Ostatecznie w obu wypadkach przyjęte rozwiązania były inspirowane modelem ustalonym w Konwencji Bazylejskiej z 1989 r. w sprawie transgranicznego przesyłania i usuwania odpadów niebezpiecznych. Mamy jednak do czynienia z na tyle istotnymi zmianami, że spowodowało to w praktyce dezorientację części przedsiębiorców dokonujących przewozów niektórych odpadów – zwłaszcza tych, których kwalifikacja prawna może budzić wątpliwości. Dotyczy to głównie małych, lokalnych przedsiębiorców, którzy prowadzą handel przygraniczny (np. używanymi częściami samochodowymi lub elektrycznymi).
 
Procedury kontrolne
Dodatkowe nieporozumienia wynikają w tej mierze z likwidacji kontroli na granicy. Wcześniej mogła zaistnieć sytuacja, w której przekroczenie granicy było udaremniane przez służby celne. O...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?