Przedmiotem zainteresowania stały się techniczne i ekologiczne aspekty przydrożnych, uszczelnionych rowów i zbiorników retencyjnych. W 2008 r. w Instytucie Ochrony Środowiska w Warszawie podjęto prace mające na celu znalezienie odpowiedzi na szereg pytań związanych z tym zagadnieniem.
Sprawdzano m.in., jakich środków używają projektanci do uszczelnień zbiorników i rowów retencjonujących wody opadowe z dróg i autostrad, oraz jakie rośliny są najodpowiedniejsze do obsiewu tych obiektów? Po zgłębieniu przedstawionych zagadnień można również zadać trzecie pytanie: czy procesy biologiczne zachodzące w glebie na powierzchniach uszczelnionych (umożliwiające podczyszczanie spływów powierzchniowych z dróg i autostrad) będą podobne do reakcji, które zachodzą w glebie o nieograniczonej filtracji w zbiornikach i rowach infiltracyjnych stosowanych powszechnie do gromadzenia i podczyszczania wód opadowych?1
Pytania te dały podstawy do realizacji pracy związanej z zastosowaniem geomembran i mat bentonitowych w systemach odwadniania dróg w celu wyselekcjonowania najlepszego materiału uszczelniającego zbiorniki retencyjne i rowy przydrożne. Ponadto zastanawiano się nad doborem odpowiedniej roślinności z grupy naftofitów – roślin tolerujących środowisko o podniesionym stężeniu substancji ropopochodnych. Całość zagadnienia analizowana jest w...