Przyrodniczy wymiar ustawy krajobrazowej
Przepisy ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu wejdą w życie 11 września br. Wprowadzają szereg zmian, które wzbudzają zainteresowanie samorządów. Jakie zatem zmiany czekają nas w najbliższym czasie?
Wydaje się, że największe zainteresowanie budzą możliwości uchwalania przez gminy przepisów dotyczących zarówno reklam zewnętrznych, niezależnych względem planów miejscowych, jak i nakładania stosownych opłat reklamowych za zajmowanie przestrzeni publicznej przez nośniki reklamowe. Ustawa w znacznej mierze dotyczy kształtowania krajobrazu miast i to właśnie te zmiany wywołują dyskusję oraz sprawiają, że nazywa się ją wręcz ?antyreklamową? (zob. tekst autorów w ?Przeglądzie Komunalnym? 7/2015). Niezależnie od tego warto zwrócić uwagę na tzw. przyrodniczy wymiar nowej ustawy i odnotować, że pod egidą ?ochrony krajobrazu? wprowadzono do obiegu prawnego sporo nowych regulacji dotyczących obowiązków jednostek samorządu terytorialnego w zakresie ochrony przyrody. Nie sposób nie zauważyć, że w rozległym art. 9 dokonuje się kilkunastu zmian w Ustawie z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Notabene można odnieść wrażenie, że ten ostatni akt normatywny znalazł się pod szczególnym baczeniem rodzimego prawodawcy, wszak ustawa z 25 czerwca br. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw dokonała iście rewolucyjnych zmian w zakresie tzw. wycinki drzew i krzewów.
Zanim przyst...