Publicznoprawne aspekty działalności RIPOK-ów
Ustawa z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (DzU nr 152, poz. 897) przyznała centralną rolę w systemie gospodarowania odpadami regionalnym instalacjom do przetwarzania odpadów komunalnych (RIPOK-om). Docelowo powinien być do nich kierowany główny strumień odpadów ? w celu zapewnienia wysokiego standardu środowiskowego procesów zagospodarowania odpadów w warunkach ekonomicznej opłacalności.
Zakłady te będą zatem realizowały misję świadczenia usług publicznych.
Warunki niezbędne do uzyskania przez zakład statusu RIPOK-u określa art. 35 ust. 6 Ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (DzU z 2013 r. poz. 21). Zgodnie z tym przepisem, za RIPOK może zostać uznany ?zakład zagospodarowania odpadów o mocy przerobowej wystarczającej do przyjmowania i przetwarzania odpadów z obszaru zamieszkanego przez co najmniej 120 tys. mieszkańców, spełniający wymagania najlepszej dostępnej techniki lub technologii, o której mowa w art. 143 Ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. ? Prawo ochrony środowiska oraz zapewniający termiczne przekształcanie odpadów lub:
- mechaniczno-biologiczne przetwarzanie zmieszanych odpadów komunalnych i wydzielanie ze zmieszanych odpadów komunalnych frakcji nadających się w całości lub w części do odzysku, lub
- przetwarzanie selektywnie zebranych odpadów zielonych i innych bioodpadów oraz wytwarzanie z nich produktu o właściwościach nawoz...