Poprawiamy prawo, poprawmy też kontrolę

 

Pod obrady Sejmu trafił rządowy projekt ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Na spotkaniu naszej Podkomisji odbyła się też pierwsza dyskusja z udziałem zainteresowanych podmiotów. Zmiany wynikają przede wszystkim z konieczności dostosowania się do dyrektywy unijnej. I wszyscy zainteresowani wiedzą, że akurat to nie podlega dyskusji ? po prostu musimy się dostosować do wymogów Wspólnoty i kropka. Po pierwszym posiedzeniu Podkomisji umówiliśmy się, że tzw. środowisko branżowe (a więc zrzeszające stacje demontażu oraz Polski Związek Motoryzacyjny) przedłoży swoje propozycje zmian, których by oczekiwało w ustawie. Jedną z podstawowych kwestii, jakie są w tym temacie poruszane, jest przeniesienie odpowiedzialności za poziomy odzysku na stacje demontażu.

 

Wszędzie mówią o szarej strefie

 

Postulatem, który już teraz pojawia się w dyskusjach, jest także wprowadzenie czegoś w rodzaju kaucji, którą końcowy użytkownik miałby zwracaną, żeby zachęcić do tego, by samochody były oddawane do stacji demontażu, a nie rozbierane na części ?na dziko?, jak to się dzieje z dużą liczbą aut w tej chwili. Sporo mówi się także o problemie szarej strefy, którą szacuje się w tej branży nawet na ponad 50% pojazdów używanych. Naszym głównym działaniem musi być więc poprawa zapisów, które pozwolą uszczelniać system i sprawią, że ja...