Należy zauważyć, że ani polski ustawodawca, ani też dyrektywy unijne nie definiują pojęcia rażąco niskiej ceny. Wobec powyższego zamawiający może posiłkować się jedynie orzecznictwem zespołu arbitrów oraz KIO, a także tezami z piśmiennictwa.

Zgodnie ze stanowiskiem prawnym Urzędu Zamówień Publicznych (UZP), punktem odniesienia do kwalifikacji ceny jako rażąco niskiej winna być ustalona przez zamawiającego z należytą starannością cena za przedmiot zamówienia, powiększona o podatek VAT (UZP/ZO/0-98/07). Słownik języka polskiego opisuje przymiotnik „rażący” jako dający się łatwo stwierdzić, wyraźny, oczywisty, niewątpliwy, bezsporny. A zatem oferta podlega odrzuceniu, o ile zawiera cenę w sposób oczywisty zaniżoną. Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 4 Prawa zamówień publicznych (P.z.p.) należy ją odnosić do przedmiotu zamówienia i ustalonej dla niego wartości. (KIO/UZP 36/07). Co ważne, nie można przyjąć, iż podstawą porównania rażąco niskiej ceny jest jedynie szacunkowa wartość zamówienia, gdyż istnieją również inne obiektywne kryteria, np. średnia cen pozostałych ofert najbardziej do siebie zbliżonych pod względem cenowym (KIO/UZP 126/08). W innym wyroku wskazano, iż: „Wyznacznikiem rażąco niskiej ceny nie może być wyłącznie wartość zamówienia z podatkiem VAT, ale powinny nim być również ceny złożonych ofert” (UZP/ZO/0-210/07).
Aby uznać, że cena je...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?