W Polsce zarejestrowanych jest ok. 16 mln pojazdów samochodowych, a wiek połowy z nich przekracza 10 lat. Z doświadczeń krajów UE wynika, że przy takim stanie i nasyceniu rynku niezbędne będzie wycofywanie minimum 500 tys. pojazdów rocznie. Przed operatorami recyklingu pojawi się więc wyzwanie zagospodarowania przeszło 500 tys. ton odpadów na rok.

Ze względu na uzyskane efekty rozróżnia się trzy rodzaje recyklingu: produktowy (odzysk produktowy), materiałowy (odzysk materiałowy) oraz spalanie (odzysk energetyczny).
Z uwagi na technologię prowadzenia recyklingu rozróżnia się metodę w stacji demontażu i w strzępiarkach.
Recykling materiałowy pozwala na uzyskanie materiałów lub surowców przy oszczędności 40-90% energii w stosunku do wyprodukowania nowych1. Przy okazji swymi właściwościami mechanicznymi wcale lub tylko w niewielkim stopniu produkty te różnią się od fabrycznych materiałów. Dotyczy to w szczególności metali, a w przypadku surowców niemetalowych (tworzywa sztuczne, guma) odzyskiwane materiały – recyklaty – stanowią dodatek do nowych. Są wtedy często stosowane w samochodach lub w elementach niewymagających wysokich współczynników bezpieczeństwa.
Do właściwej oceny problemów dotyczących odzysku materiałowego w procesie recyklingu samochodów potrzebna jest wiedza o udz...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?