Zakres recyklingu w poszczególnych krajach jest zróżnicowany w zależności od rynku materiałów odzyskiwanych lub pochodzących z recyklingu, kosztów pracy, opłat za deponowanie na składowiskach, stosowanych technologii przetwarzania, a także od poziomu jakości oraz profesjonalizmu systemu zbiórki i demontażu.

To zróżnicowanie rodzi konieczność dostosowania się – od początku fazy projektowania, uwzględniającego recykling – do aktualnych uwarunkowań ekonomicznych. Producenci samochodów współpracują między sobą na tym polu, a także zdobywają własne doświadczenia.

Praktyczne narzędzie
Demontaż samochodu wycofanego z eksploatacji stanowi pierwszy krok w procesie jego recyklingu. Precyzja oraz jakość realizacji tego zadania determinują możliwości ponownego użycia lub przetworzenia części składowych i podzespołów (rys. 1). W Europie na producentów i dystrybutorów samochodów nałożony jest obowiązek „zajmowania” się autami wycofywanymi z eksploatacji. W celu spełnienia tego obowiązku powstało konsorcjum skupiające ponad 20 producentów, które w formie elektronicznej w postaci systemu IDIS (International Dismantling Information System) przygotowuje informacje o demontażu. Informacje te są regularnie aktualizowane i rozprowadzane w sieci autoryzowanych stacji demontażu w Europie (http://www.idis2.com).

Pionierski zakład recyklingu
W procesie demontażu ze złomowanych samochodów usuwane są w pierwszej kolejnoś...