Recykling pojazdów wycofanych z eksploatacji w Holandii
Dyrektywa 2000/53/WE z 18 sierpnia 2000 r.1 nakłada obowiązek zorganizowania na terenie krajów członkowskich systemu zbiórki pojazdów wycofywanych z eksploatacji (ang. end-of-life vehicles – ELV). Zgodnie z jej zaleceniami, pojazdy te powinny trafić do zakładów zajmujących się recyklingiem, które są zlokalizowane w bliskim sąsiedztwie punktów zbiórki pojazdów.
Zapis taki jest szczególnie istotny w aspekcie różnic pomiędzy krajami Unii Europejskiej w zakresie istniejących regulacji prawnych, systemu opłat związanych z wycofywaniem pojazdów oraz kosztami uch recyklingu.
Rys. 1. Pojazdy wycofane z eksploatacji i poddane recyklingowi w 15 krajach UE i Norwegii w 2004 r. (w tys.)2.
Różnice w liczbach
W wielu krajach Unii Europejskiej występują znaczące różnice pomiędzy liczbą wyrejestrowanych pojazdów a liczbą pojazdów wycofanych z eksploatacji (rys. 1). Do krajów, gdzie ilość samochodów wyrejestrowanych jest zdecydowanie większa od ilości samochodów poddawanych utylizacji, należą m.in. Holandia, Francja, Niemcy i Włochy. Po przeciwnej stronie znajduje się Hiszpania, gdzie ilość utylizowanych ELV jest większa w porównaniu do liczby wyrejestrowanych pojazdów. Zestawienie to nie obejmuje nowych krajów Unii Europejskiej, dla których nie ma takich danych (a jeżeli są, to zwykle szacunkowe) i tr...
Zapis taki jest szczególnie istotny w aspekcie różnic pomiędzy krajami Unii Europejskiej w zakresie istniejących regulacji prawnych, systemu opłat związanych z wycofywaniem pojazdów oraz kosztami uch recyklingu.
Rys. 1. Pojazdy wycofane z eksploatacji i poddane recyklingowi w 15 krajach UE i Norwegii w 2004 r. (w tys.)2.
Różnice w liczbach
W wielu krajach Unii Europejskiej występują znaczące różnice pomiędzy liczbą wyrejestrowanych pojazdów a liczbą pojazdów wycofanych z eksploatacji (rys. 1). Do krajów, gdzie ilość samochodów wyrejestrowanych jest zdecydowanie większa od ilości samochodów poddawanych utylizacji, należą m.in. Holandia, Francja, Niemcy i Włochy. Po przeciwnej stronie znajduje się Hiszpania, gdzie ilość utylizowanych ELV jest większa w porównaniu do liczby wyrejestrowanych pojazdów. Zestawienie to nie obejmuje nowych krajów Unii Europejskiej, dla których nie ma takich danych (a jeżeli są, to zwykle szacunkowe) i tr...