Recykling statków wycofanych z eksploatacji jest bardzo wydajną i z założenia proekologiczną działalnością, pozwalającą na odzyskanie ok. 95% materiałów i urządzeń. Ponieważ co roku złomuje się ok. 700 dużych statków handlowych, nie licząc okrętów wojennych, branża ta jest bardzo opłacalna.

Szacuje się, że łączne jej obroty wynoszą ok. 1,5 mld dolarów rocznie. Obecnie złomowanie statków odbywa się głównie w Bangladeszu, Indiach i Pakistanie (ponad 60% statków). W Indiach przemysł ten zapewnia ok. 250 tys. miejsc pracy, zaś w samym Chittagong w Bangladeszu pracuje ponad 25 tys. osób. Miasto to czerpie obecnie 80-90% stali ze statków wycofanych z eksploatacji, a ceny płacone za nie przez przedsiębiorstwa je demontujące przekraczają 400 dolarów za tonę wyporności statku pustego, co zdecydowanie przewyższa ceny w innych krajach.
 
Bezpieczeństwo pracy
W rezultacie decyzji Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) oczekuje się w latach 2010-2015 zwiększenia ilości złomowanych statków w wyniku ostatecznego wycofywania z eksploatacji i tzw. phasing out ok. 700-800 jednoposzyciowych zbiornikowców olejowych.
Problem złomowania statków stał się również przedmiotem zwiększonej troski nie tylko z ekologicznego punktu widzenia, ale także w odniesieniu do zasad bezpieczeństwa i higieny pracy osób ...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?