Instalacje do zagospodarowania odpadów na całym świecie uznawane są za infrastrukturę, która może być budowana i eksploatowana przez władze publiczne we współpracy z biznesem. Wybór właściwej ścieżki postępowania ma duże znaczenie, gdyż od prawidłowości procedury może zależeć ważność umowy, a także możliwość pozyskania dla projektu dotacji z Unii Europejskiej.

Kwalifikacja prawna umowy oraz związana z tym procedura wyboru partnera prywatnego w projekcie partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) dotyczącym budowy i eksploatacji regionalnej instalacji przetwarzania odpadów komunalnych (RIPOK-u) będzie zależała od zastosowanego sposobu wynagrodzenia. Jeżeli wynagrodzeniem partnera prywatnego będzie prawo do pobierania pożytków z eksploatacji RIPOK-u albo to prawo wraz z zapłatą sumy pieniężnej, wówczas umowa przybierze postać koncesji, a do wyboru partnera prywatnego i przy sporządzaniu umowy o PPP zastosowanie znajdzie Ustawa z 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (DzU nr 19, poz. 101, z późn. zm.). Natomiast jeśli strona prywatna otrzyma jedynie zapłatę pieniężną, wtedy będzie to umowa o zamówienie publiczne, a wybór partnera prywatnego nastąpi w oparciu o przepisy Ustawy z 29 stycznia 2004 r. ? Prawo zamówień publicznych (DzU z 2013 r. poz. 907 ? P.z.p.).

Odnosząc powyższe uwagi do specyfiki sektora gospodarki odpadami, należy założyć, że w przeważającej liczbie przypadków umowy o PPP na budowę i eksploatację RIP...