Próby prawnego uregulowania problemu uciążliwości odorowych pojawiają się od kilkunastu lat. Pierwsze z nich omówione zostały w poprzednim numerze ?Przeglądu Komunalnego?.

Projekt ustawy o przeciwdziałaniu uciążliwości zapachowej przygotowany został w 2008 r. w resorcie środowiska (projekt z 17 października 2008 r. Jego założenia nie odwoływały się do instytucji wartości odniesienia, co było cechą wcześniejszych koncepcji, jednakże zaproponowano w nim dokonywanie oceny uciążliwości zapachowej taką samą metodą i również z odwołaniem się do jednostek uciążliwości zapachowej.


Wąchacze gminni
Konsekwencją ustalenia istnienia uciążliwości zapachowej miało być wydanie decyzji administracyjnej, m.in. przez organ gminy, zobowiązującej prowadzącego działalność powodującą uciążliwość zapachową do podjęcia działań mających na celu ograniczenie tej uciążliwości. Przewidywano również stosowanie instrumentów finansowych, które miałyby oddziaływać na podmioty powodujące uciążliwość zapachową i mobilizować te podmioty do podejmowania działań zmierzających do ograniczenia bądź wyeliminowania tych uciążliwości. Projekt przewidywał ponadto prowadzenie badań stężenia zapachowego przez zespoły spełniające wymagania normy PN-EN 13725:2007. Postępowanie sprawdzające miało być wszczynane przez organ gminy, na podstawie zgłoszeń społecznych, zaś prowadzić je miał zespół powołany przez wójta. Założenia te spowodowały ironi...