Zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków na całym świecie zwykle realizowały przedsiębiorstwa publiczne. Znaczny wpływ na ich działalność miały państwo albo gmina, pełniąc wobec nich funkcje właścicielskie. Teoretycznie miało to ułatwiać kontrolę poziomu i kosztów usług, chronić odbiorców przed nadmiernymi kosztami i praktykami monopolistycznymi. Przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne zaliczano do grupy przedsiębiorstw użyteczności publicznej, działających bez zysku, a nawet dofinansowywanych przez instytucje państwowe albo samorządowe. W praktyce okazało się, że ich uwarunkowania własnościowe nie sprzyjają większej ekonomicznej efektywności.
Stwarzają natomiast warunki do wykorzystywania przedsiębiorstw dla realizacji celów politycznych radnych, wójta, burmistrza bądź prezydenta. Polityczne oddziaływania organów gminy nie pozostają bez wpływu na realizację ekonomicznych i gospodarczych celów przedsiębiorstw publicznych. Stąd w ostatnich latach wyraźne są tendencje do zwiększania udziału sektora prywatnego w branży wod-kan. Wiążą się one z ograniczaniem albo likwidacją funkcji właścicielskich gminy. Pojawiają się pytania, jaką rolę w zarządzaniu wodociągami i kanalizacją ma pełnić państwo oraz gmina, wcześniej pozbawione funkcji właścicielskich, po częściowej albo całkowitej prywatyzacji przedsiębiorstw. Polski Parlament w uchwalonej w 2001 r. ustawie¹, która jako jeden z celów eksponowanych przez rząd w uzasadnieniu przyjmowała stworzenie warunków d...