Ostatnia nowelizacja ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków przyniosła prawdziwą rewolucję w branży wodociągowo-kanalizacyjnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 2180; dalej: nowela uzzw). Nie ulega przy tym wątpliwości, że najbardziej spektakularnym elementem noweli uzzw z dnia 27 października 2017 r. była reforma trybu zatwierdzania taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Mianowicie kompetencje do zatwierdzania taryf przeszły z rąk rady gminy do organu regulacyjnego, czyli właściwego miejscowo dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.

W tym miejscu nikomu nie trzeba przypominać, że wnioski taryfowe musiały zostać przekazane do organu regulacyjnego do 12 marca 2018 r. Mimo trudności wynikających z przedłużających się prac nad rozporządzeniem taryfowym, ostatecznie zdecydowana większość wniosków taryfowych trafiła do Wód Polskich w ustawowym terminie. Jak wynika z informacji przedstawionych w dniu 11 kwietnia 2018 r. podczas Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej przez Joannę Kopczyńską, zastępcę Prezesa Wód Polskich ds. Zarządzania Środowiskiem Wodnym, łącznie w całej Polsce zostało złożonych 2539 wniosków taryfowych. Co ciekawe, aż 1877 wniosków przewiduje podwyżkę dotychczasowych opłat, 173 zakładają obniżkę, a 448 utrzymuje taryfy na dotychczasowym poziomie1 Wbrew wcześniejszym spekulacjom, przedstawiciele Wód Polskic...