Tramwaje Warszawskie przeprowadziły pod koniec roku 2022 bardzo udaną rewitalizację w samym centrum stolicy. Istniejące torowisko, obsypane tłuczniem, zostało zamienione na zielone torowisko z rozchodników. To, jak dotąd, jedna z niewielu rewitalizacji istniejącego torowiska tramwajowego w Polsce, gdzie zastosowano taką technologię.

Większość zielonych torowisk w naszych miastach powstaje na nowo budowanych trasach tramwajowych. Przy zastosowanej technologii nie było konieczności pełnej przebudowy torowiska. Ponadto prace w centrum Warszawy prowadzono w nocy, dzięki czemu możliwe było uniknięcie dezorganizacji komunikacji miejskiej i wstrzymywania ruchu tramwajowego.

Zalety rozchodnika

Jak podają Tramwaje Warszawskie, rozchodnik jest już na dwóch odcinkach sieci tramwajowej śródmieścia. Pierwszy z nich to tory o długości 570 m w Alejach Jerozolimskich, między pl. Zawiszy a ul. Żelazną. Drugi to nieco dłuższy odcinek na ul. Jana Pawła II o długości 668 m – między rondem ONZ a dworcem Warszawa Centralna. Łączna powierzchnia obydwu torowisk, gdzie tłuczeń został przykryty zieloną powierzchnią, przekracza 4 tys. m2. W stolicy jest już 28 km zielonych torów, a na nowo budowanych trasach tramwajowych będą kolejne1. Realizacja zielonych torowisk to bardzo dobry sposób na wprowadzenie zielonej infrastruktury w&nbs...