W rejonie przystanków autobusowych bardzo często dochodzi do kolizji pieszych z rowerzystami. Szczególne zagrożenie występuje przy wysiadaniu pasażerów z autobusów. Przy dużym ruchu rowerowym i znacznym natężeniu ruchu pojazdów zaleca się prowadzenie trasy rowerowej za wiatą przystankową. Takie rozwiązanie może być stosowane tylko wtedy, gdy istnieje odpowiednio dużo miejsca do jego realizacji.

Wytyczne Duńskiej Generalnej Dyrekcji Dróg potwierdzają1, że przy przystankach ma miejsce aż 75% kolizji rowerzystów z pieszymi. Stąd trasa rowerowa zbliżająca się do przystanku autobusowego powinna przechodzić co najmniej 0,5 m za wiatą przystankową. Ewentualne odgięcie trasy rowerowej powinno być wyokrąglone łukiem o promieniu minimum 20 m (rys. 1.). Wskazane jest też stosowanie wygrodzeń w rejonie wiaty przystankowej, uniemożliwiających wtargnięcie pieszych na trasę rowerową i zapewniających wzajemną widoczność pieszych i rowerzystów oraz oznakowanie przejść dla pieszych przez trasę rowerową. Wygrodzenia powinny być zlokalizowane w odległości co najmniej 0,5 m od krawędzi drogi dla rowerów. Jeszcze korzystniejszy sposób lokalizacji drogi dla rowerów w rejonie przystanku autobusowego prezentuje rys. 2. Dzięki wykorzystaniu części pasa parkowania dla platformy przystankowej unika się odginania trasy rowerowej. Niweleta chodnika platformy przystankowej powinna być wyżej o 3 &n...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?